Jak się zarabia na Facebooku, czyli marketing sprzedażowy kontra PR

prowadzenie fanpage, marketing spolecznosciowy, pr, agencja pr

Fanpage na Facebooku istnieją prawie tak długo, jak sam portal. Służą one do gromadzenia jak największej ilości fanów, aktywizacji ich na różne sposoby, informowania o aktualnościach, zabawiania, czy zachęcania do kupna określonego produktu. Fanpage można założyć, jeśli chcemy wypromować naszą usługę/markę w mediach społecznościowych, ale są też inne rodzaje, takie które głównie służą rozrywce. Chciałbym pochylić się dzisiaj nad pierwszym przypadkiem, czyli fanpage typowo firmowym i powodem, dla którego w ogóle się go zakłada.

Często decydujemy się na prowadzenie firmowego fanpage z pragnieniem szybkiego wypromowania swoich produktów, a co za tym idzie, zwiększeniu sprzedaży swoich usług, czy towarów. Oczywiście działania sprzedażowe jak najbardziej są możliwe za pośrednictwem Facebooka, lecz nie jest to tak prosta i klarowna ścieżka, jak mogłoby się wydawać. Wiele osób odnosi błędne myślenie, że wystarczy założyć fanpage swojej firmy, zacząć zamieszczać posty i to już wystarczy do osiągnięcia sukcesu na polu marketingu społecznościowego.

Pomijając fakt, że Facebook, nie służy tylko działaniom sprzedażowym, o czym będzie w dalszej części artykułu, należy zwrócić uwagę na to, że aby skutecznie sprzedać własny produkt za pośrednictwem tego portalu, należy przede wszystkim zainwestować w reklamę. Osobom, które stawiają dopiero pierwsze kroki w promowaniu płatnym produktów, radzimy aby na pierwszą kampanię, przeznaczyły niewielką kwotę, tak by swobodnie mogły monitorować postęp swojej reklamy i stopniowo zwiększać nakłady w przypadku dobrej efektywności reklamy.

Należy także pamiętać, że do prawidłowego ustawienia kampanii reklamowej nie wystarczy tylko zachęcający tekst, czy grafika, lecz także elementarna wiedza z zakresu tworzenia takich reklam. Warto poczytać na ten temat lub skorzystać z wiedzy ekspertów, szkolących i prowadzących firmowe fanpage dla klientów. Musimy także pamiętać o tym, że jeśli naszym celem jest sprzedaż produktów, a nie promocja naszego profilu, najlepiej postawić na reklamę, która będzie bezpośrednio przekierowywała użytkowników do naszej strony internetowej. W tego typie reklam kluczowym narzędziem okazuje się Power Editor, który jest najbardziej zaawansowanym pomocnikiem przy tworzeniu reklam na Facebooku.

Powinniśmy zadać sobie jednak pytanie, czy aby na pewno fanpage służy jedynie temu, by w szybki sposób zwiększyć sprzedaż? Oczywiście, większości przedsiębiorców, którzy promują w ten sposób swoją markę, bardzo na tym zależy, ale równie skuteczne, choć wymagające o wiele większej cierpliwości i inwestycji są działania czysto PR-owe, które w dłuższej perspektywie mogą przynieść nam wymierne rezultaty.

Na czym polega budowanie pozytywnego PR w Internecie? Oczywiście na jak najczęstszej interakcji z użytkownikami, na budowaniu własnej społeczności wokół marki, którą promujemy oraz na przedstawianiu swojej firmy w pozytywnym świetle. Internet to miejsce, w którym, jak nigdzie indziej, każdy z nas ma prawo wyrazić swoją opinię, dodać recenzję, czy skomentować nasz produkt. Warto zatem zadbać o to, aby nasze usługi były na jak najwyższym poziomie, a przekuje się to w rzeszę zadowolonych i chętnie polecających nas fanów.

Oczywiście ilość fanów, jaką posiadamy jest ważna, ale należy zwrócić uwagę na to, by były to osoby rzeczywiście zainteresowane naszą firmą. W innym przypadku taki fan staje się tylko bezużyteczną liczbą w naszych statystykach. Jak sprawić by nasi fani, byli dobrze dobrani pod względem zainteresowań? Należy pozyskiwać ich przez reklamę, która będzie pokazywana tylko określonej grupie docelowej.

Na szczęście Facebook obecnie posiada wiele narzędzi, dzięki którym odpowiednio stargetujemy wymagania co do naszych przyszłych fanów. Doskonałym sposobem na pozyskiwanie, a także przywiązywanie do siebie fana jest organizowanie konkursów. Warto robić konkursy nieszablonowe, ciekawe, takie które zaciekawią innych użytkowników. Oczywiście, warto zadbać także o nagrody odpowiedniej wartości, by każdy uczestnik był odpowiednio zmotywowany do wzięcia udziału w zabawie.

Istotnym elementem, który może stanowić klucz do sukcesu naszych działań na polu marketingu internetowego, wydaję się także odpowiednia polityka przy zamieszczaniu postów. Zadbajmy więc o to, aby nie każdy post był ofertą naszych produktów lub memem znalezionym na jakimś portalu rozrywkowym. Od czasu do czasu warto pokusić się o interakcję z fanami, zadając im pytanie lub też nawet poprosić o radę przy tworzeniu jakiegoś projektu. To drobny gest, lecz może zostać szybko doceniony przez internautów, którzy poczują, że ich zdanie jest dla nas ważne.

Omówione wyżej zabiegi, którymi posługujemy się rozwijając nasz fanpage, z pewnością mogą przynieść nam wymierne korzyści, ale musimy pamiętać o jednym… Prowadzenie fanpage to przede wszystkim promowanie marki, a nie sama sprzedaż! Nie możemy nastawiać się na to, że po miesiącu od założenia profilu na Facebooku nasza firma zacznie osiągać rekordowe zyski. Oczywiście z czasem odpowiednie zarządzanie i dbanie o rozwój naszego konta powinno dać efekty, lecz jest to raczej długotrwały proces, a samo posiadanie fanpage, powinno stanowić tylko jeden z elementów naszego marketingu.
 

PR a marketing sprzedażowy na Facebooku